
Vecuma grupa : 7.- 9.klase
Grupas lielums: līdz 30 skolēniem
Nodarbības ilgums : 60 minūtes
Cena grupai : 20.00 EUR
Grūtības pakāpe: vidēja /augsta, nodarbība latviešu valodā
Iekļautie mācību priekšmeti : vēsture, latviešu valoda un literatūra, sociālās zinības
Norises vieta: LKM ekspozīcijā ,,Latvijas valsts izveidošana un Neatkarības karš. 1918–1920”
Pieteikt nodarbību: mob. 28346269; 67223743
Nodarbības mērķis: Izmantojot kompetencēs balstītu pieeju un nodarbības materiālus, skolēna palīglīdzekļus (instrumentāriju) LKM ekspozīcijā “Latvijas valsts izveidošana un Neatkarības karš. 1918–1920” apgūt prasmi analizēt un izprast vēstures notikumus, raisīt līdzpārdzīvojumu , piederības sajūtu Latvijai un attīstīt skolēnos patriotiskās jūtas.
Nodarbības apraksts: 20.gadsimta sākumā par ticamāko un bieži vien par pieejamāko avotu kalpoja pastāvošās varas vai nelegālās avīzes. Latvijas brīvība 1918.-1920.gados bija jāizcīna ne tikai smagās kaujās, bet arī cilvēku prātos. Dažādos periodos un varu apstākļos Latvijā darbojās arī nacionāli pozicionēti laikraksti, kas informēja par norisēm Neatkarības karā, un pārliecināja sabiedrību par Latvijas valsts proklamēšanas pamatotību. Neatkarības kara laikā kā žurnālisti strādājuši daudzi kultūras darbinieki-karavīri. Vērojot jauniešu interesi par žurnālistiku, nodarbība veidota kā redakcija . Skolēni pastarpināti kļūst par 1919.gada karavīriem- žurnālistiem. Redakcijā jauniešiem (5 darba grupās) jāveido vēsturiski izdevumi:
Latvijas Sargs (10.03.1919)
Līdums (26.05.1919)
Tautas Balss (24.06.1919)
Baltijas Vēstnesis (07.07.1919)
Latvijas Sargs (12.11.1919)
Laikraksti izvēlēti apzināti, jo konkrētajos Nr visspilgtāk atspoguļojas krasās izmaiņas Neatkarības kara gaitā, kas attiecīgi ir atspoguļotas arī LKM ekspozīcijā. Skolēnu grupām tiks piedāvāta gatava attiecīgā izdevuma veidne un attiecīgi katrai grupai 25 rakstu klišejas no konkrētā izdevuma, kas būs jāsaliek (jāatspiež) loģiskā secībā, tostarp informācija jāpārbauda ekspozīcijā un jāatdala no ,,viltusziņām”. Laikraksta saturs vēstīs gan par Neatkarības kara norisēm, kara varoņiem, kultūras un sabiedriskajiem darbiniekiem , gan arī par civiliedzīvotāju stāvokli Latvijā. Izveidojot laikrakstu, katra grupai jāizpilda darba lapas uzdevumi vēsturē, latviešu valodā un sociālajās zinībās. Nodarbībā taps 5 atšķirīgi avoti, ko skolēni varēs izmantot turpmākā darbā skolā, tos izmantojot stundu projektos.
Nodarbības izglītojošie uzdevumi:
-
veicināt klausīšanās, skatīšanās, lasīšanas un informācijas meklēšanas prasmes muzeja ekspozīcijā
-
veicināt izpratni par vēsturiskiem notikumiem un to atspoguļojumu konkrētā ekspozīcijā, foto liecībās, dokumentos, presē
-
veicināt izpratni par muzeja priekšmetu kā vēstures avotu
-
atšķirt ,,viltusziņas”
-
mācīt kritiski domāt
-
veicināt sadarbības prasmes
-
rosināt radoši interpretēt gūtās zināšanas un prasmes
Nodarbībā izmantotās metodes un paņēmieni :
-
verbālās saziņas (saruna, jēdzienu un terminu skaidrošana)
-
praktiskā darbība
-
individuālais darbs
-
grupu darbs
-
lomu spēle
(Izglītojošo nodarbību cikls - Latvija dzimst kaujas laukā. Nodarbība tapusi ar VKKF mērķprogrammas „”Latvijas skolas somas” satura radīšana” atbalstu)